Hoogbegaafdheid, dan ben je toch gewoon slim?
Helaas, was het maar zo simpel. In de dagelijkse (onderwijs)praktijk blijkt het nog niet zo eenvoudig te liggen.
Jazeker, ieder kind is gevoelig. En inderdaad, ieder kind heeft bepaalde overtuigingen en wil voor vol worden aangezien. Maar de behoefte aan autonomie is bij een hoogbegaafd kind vele malen groter, het is significant gevoeliger en de complexiteit en haar rechtvaardigheidsgevoel staan niet in verhouding met die van een gemiddeld kind van dezelfde leeftijd. Vaak is het zelfbewustzijn van hoogbegaafde kinderen zeer sterk aanwezig en laten ze op cognitief gebied bijzondere denkrichtingen zien.
Doordat het brein van het hoogbegaafde kind anders bedraad is, heeft het ook een andere onderwijsbehoefte. Om tegemoet te komen aan de specifieke behoeftes van deze groep kinderen, is lesmateriaal nodig dat goed aansluit bij hun onderwijsbehoefte. Juist door het sterk aanwezige creatief denkvermogen bijvoorbeeld, kan het hoogbegaafde kind maar al te gemakkelijk vastlopen op de regels en de starheid van reguliere methodes. Zij hebben een diepgaande behoefte aan zelfstandigheid en creatieve uitdaging. Niet alleen creatief op praktisch, maar ook op cognitief vlak.
Ik heb duizend keer gefaald
daarom is het me gelukt